ACTIVITAT 2: LA NOVA CANÇÓ

Descripció:


Escriure una breu reflexió sobre la censura i la nova cançó.


Una de les primeres figures públiques d'Alcoi que apareix al llibre és Ovidi Montllor. Aquesta pàgina elaborada per TV3 (https://www.ccma.cat/tv3/ovidi-per-ovidi/especial/970/) pot servir d'activitat d'accés o Flipped Classroom. Es tracta d'entendre i reflexionar mitjançant la lectura d'un fragment del llibre La Nova Cançó, sobre la censura, els mecanismes opressors (Aragüez, 2006). El contrapunt el posa la cançó La Samarreta d'Ovidi. I les preguntes que haurien de respondre en aquesta reflexió són: Per què el règim franquista censurava una cançó com aquesta? De què creus que tenien por? Tenien por? Creus que hui en dia hi ha mecanismes de censura? De quin tipus de censura estaríem parlant hui? Al llibre es parla que la lluita d'Ovidi es va acabar o canviar de lloc, què penses sobre aquesta afirmació? Estàs d'acord amb la diferència que fa Jordi avi entre heroi i valent?

Lletra:

Jo sóc fill de família molt humil
Tan humil que d'una cortina vella
Una samarreta em feren: vermella
D'ençà, per aquesta samarreta
No he pogut caminar ja per la dreta
He hagut d'anar contracorrent
Perquè jo no sé què passa
Que tothom que el ve de cara
Porta el cap topant a terra
D'ençà, per aquesta samarreta
No he pogut eixir al carrer
Ni treballar al meu ofici: fer de ferrer
He hagut de, en el camp, guanyar jornals
Així la gent ja no em veia
Jo treballava amb la corbella
I dins de tots aquells mals
Sé treballar ambdues coses
Amb el martell i la corbella
Gairebé no comprenc perquè la gent
Quan em veia pel carrer em cridava: progressista!
Jo crec que tot això era promogut pel seu "despiste"
Potser d'altres en aquestes circumstàncies
Ja haguessin canviat de samarreta
Però jo, que m'hi trobo molt bé amb ella
Perquè abriga, me l'estime
I li pregue que mai no se'm faça vella

Text sobre la censura traduït de Aragüez

La política de censura en aquell moment consistirà a reduir la difusió pública d'aquests cantants, aprofitant-se del mecanisme censor en vigor en aquells moments. Totes les lletres de les cançons, abans de ser gravades, passaven per censura on rebien dues qualificacions: la primera establia si l'enregistrament del tema s'autoritzava o es denegava. I la segona establia si el tema, una vegada gravat, era *radiable o no. Aquesta segona premissa serà molt recurrent amb els cantants de la Nova Cançó després del «cas Serrat». Si la censura s'acarnissava amb aquests cantants prohibint les seues lletres, prompte el públic notaria una forta frenada en la seua producció. Així que s'optarà per autoritzar els seus enregistraments però qualificar als «singles» com «no radiables», amb el que limitaven la projecció pública d'aquests treballs en frenar la publicitat que a un tema li donava el sonar en totes les emissores de ràdio musical. Pràcticament tots els cantants del moviment patiran aquelles mesures en aquest moment (pp. 91).

Objectius

  • Fer una redacció/reflexió escrita d'una pàgina expressant les seues inquietuds i plasmant-les de forma adequada i coherent
  • Explotar de forma concisa i intencionada la profunditat dels seus arguments per tal de defensar-los adequadament
  • Utilitzar un llenguatge no discriminatori per tal de defensar les seues postures
  • Sintetitzar i aglutinar idees i arguments per tal de produir un text propi amb elles
  • Cercar informació rellevant sobre el tema: nova cançó, Ovidi Montllor, censura, franquisme, etc.

Mapa Curricular 3er ESO (també val pera a 4rt amb modificacions)

  • CCLI Competència comunicació lingüística
  • CMCBCT Competència matemàtica i competències bàsiques en ciència o tecnologia
  • CD Competència Digital
  • CAA Competència aprendre a aprendre
  • CSC competències socials i cíviques
  • SIEE Sentit d’iniciativa i esperit emprenedor
  • CEC consciència i expressions culturals

 I transversalment foment de la lectura com a alternativa vàlida d’oci

Recursos

Els propis de l’aula, més cartolines i colors per tal de poder exposar les normes de l’aula. Accés a internet i dispositius capaços de reproduir plataformes musicals, que estan en la descripció.

Avaluació

Multinivell

Nivell curricular bàsic, d’acord amb els objectius, Individual: coherència i adequació dels arguments exposats i defensats. Un nivell bàsic d’aquesta activitat seria la simple comprensió del que hi ha darrere de terminologia com censura, franquisme i nova cançó. Un nivell avançat hauria de reflectir un ús adequat del llenguatge no discriminatori, però sí assertiu.

Nivell de desenvolupament superior. Les cançons com tota la poesia no són només el que es veu a simple vista, necessiten vàries lectures i reflexió. Un nivell superior de desenvolupament és vorà reflectit i una escolta activa i repetida, per tal de desentranyar significats ocults.

Bibliografia

Aragüez Rubio, C. (2006). La nova cançó catalana: génesis, desarrollo y transcendencia de un fenómeno cultural, en el segundo franquismo. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea. Vol 5, pp. 81-97.         https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/5919/1/PYM_05_05.pdf

Montllor, O. (1977). La samarreta. https://www.youtube.com/watch?v=BtFfnp3_N0U 

Comentaris