Activitat 1: les normes de la casa
Descripció:
Fer un cartell amb les seues normes d'ús del mòbil a clase
Després de portar uns quants capítols llegits del llibre (3 o 4) i vore els embolics en què s’ha ficat Jordi fill, és hora de plantejar si els alumnes volen establir les seues pròpies normes respecte de l’ús del mòbil a classe. I si poden plasmar-les en un cartell per tal de fer-les visibles per a tots. Aquesta activitat planteja dues qüestions bàsiques en el desenvolupament de l’alumnat. En primer lloc, els alumnes solen ser molt més restrictius amb les normes que els mateixos mestres, i és fàcil que alguns alumnes encara que deurien d’estar lluny de l’estadi de Fugida del càstig (Kohlberg, 1997). Evidentment, no som fans de Kohlberg perquè era misogin i les dones sempre puntuen baix a les seues proves, però pot servir de referència i malauradament sol funcionar. Plantejar unes normes per a tots implica respectar a tots i respectar les normes per conviccions pròpies.
La segona té a vore amb la formació i el treball en grups. Segons el conegut forming, storming, norming and performing de Tucman i Jensen (1977) els alumnes s’adonaran que no és tan fàcil com pareix treballar en grups; però amb el següent gràfic es pot vore com tot es pot normalitzar i fins i tot fer grups te les seues fases.
Objectius
- Treballar en equip de forma adequada i respectuosa per tal d'establir les normes d'ús del mòbil a classe.
- Planificar, escriure i corregir les diferents aportacions pròpies i dels companys per tal que estiguen correctament escrites.
- Aportar creativitat a la realització de les tasques per tal que les normes siguen clares i acomplisquen el seu parer.
- Llegir i comprendre els primers quatre capítols del llibre, Quan deixes de buscar el Casino
Mapa Curricular 3er ESO
(també val pera a 4rt amb modificacions)
I transversalment foment de la lectura com a alternativa vàlida d’oci
Recursos
Els propis de l’aula, més cartolines i colors per tal de poder exposar les normes de l’aula.
Cartell sobre les fases d'un grup
Avaluació
Multinivell
- Nivell curricular bàsic, en base als objectius:
- Grupal: el cartel de les normes és l’avaluació de tot el grup. La seua funcionalitat i llegibilitat són prova del nivell de treball en equip.
- Individual: depenent de les aportacions de cadascun, la seua qualitat i si estan llegint el llibre.
- Nivell de desenvolupament superior. Les normes seran un reflex del desenvolupament moral del grup i també dóna la possibilitat de treballar en la maduració del grup.
Bibliografia
Kohlberg, L. (1997). La educación moral según Lawrence Kohlberg. Gedisa.
Tuckman, B. W., & Jensen, M. A. C. (1977). Stages of small-group development revisited. Group & Organization Management, 2(4), 419-427.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada