Activitat 1: les normes de la casa

Descripció:

Fer un cartell amb les seues normes d'ús del mòbil a clase


Després de portar uns quants capítols llegits del llibre (3 o 4) i vore els embolics en què s’ha ficat Jordi fill, és hora de plantejar si els alumnes volen establir les seues pròpies normes respecte de l’ús del mòbil a classe. I si poden plasmar-les en un cartell per tal de fer-les visibles per a tots. Aquesta activitat planteja dues qüestions bàsiques en el desenvolupament de l’alumnat. En primer lloc, els alumnes solen ser molt més restrictius amb les normes que els mateixos mestres, i és fàcil que alguns alumnes encara que deurien d’estar lluny de l’estadi de Fugida del càstig (Kohlberg, 1997). Evidentment, no som fans de Kohlberg perquè era misogin i les dones sempre puntuen baix a les seues proves, però pot servir de referència i malauradament sol funcionar. Plantejar unes normes per a tots implica respectar a tots i respectar les normes per conviccions pròpies.

La segona té a vore amb la formació i el treball en grups. Segons el conegut forming, storming, norming and performing de Tucman i Jensen (1977) els alumnes s’adonaran que no és tan fàcil com pareix treballar en grups; però amb el següent gràfic es pot vore com tot es pot normalitzar i fins i tot fer grups te les seues fases.

Objectius

  • Treballar en equip de forma adequada i respectuosa per tal d'establir les normes d'ús del mòbil a classe.
  • Planificar, escriure i corregir les diferents aportacions pròpies i dels companys per tal que estiguen correctament escrites.
  • Aportar creativitat a la realització de les tasques per tal que les normes siguen clares i acomplisquen el seu parer.
  • Llegir i comprendre els primers quatre capítols del llibre, Quan deixes de buscar el Casino

Mapa Curricular 3er ESO

(també val pera a 4rt amb modificacions)

I transversalment foment de la lectura com a alternativa vàlida d’oci

Recursos

Els propis de l’aula, més cartolines i colors per tal de poder exposar les normes de l’aula.
Cartell sobre les fases d'un grup

Avaluació

Multinivell

  • Nivell curricular bàsic, en base als objectius:
    • Grupal: el cartel de les normes és l’avaluació de tot el grup. La seua funcionalitat i llegibilitat són prova del nivell de treball en equip.
    • Individual: depenent de les aportacions de cadascun, la seua qualitat i si estan llegint el llibre. 
  • Nivell de desenvolupament superior. Les normes seran un reflex del desenvolupament moral del grup i també dóna la possibilitat de treballar en la maduració del grup.

Bibliografia

Kohlberg, L. (1997). La educación moral según Lawrence Kohlberg. Gedisa.

Tuckman, B. W., & Jensen, M. A. C. (1977). Stages of small-group development revisited. Group &         Organization Management, 2(4), 419-427.

 

 

  

Comentaris

Entrades populars